Trip Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lara Pol - WaarBenJij.nu Trip Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lara Pol - WaarBenJij.nu

Trip Bigipan

Blijf op de hoogte en volg Lara

11 December 2017 | Suriname, Paramaribo

Hello,

Allereerst dankjewel voor de leuke reacties op mijn vorige blogs! We zitten al bijna 6 weken in Suriname, de tijd vliegt voorbij. Stage gaat steeds beter, maar het “nieuwe” is er voor mij al een beetje af, hierdoor heb ik niet zoveel uitdaging meer. Wel weet ik nu van alle taken wat af waardoor ik overal geplaatst kan worden, dit is wel leuk en fijn dat je op je plek bent. Maar goed, over tot het plezier. Afgelopen weekend zijn we op trip geweest naar Bigipan. Bigipan is een moerasachtig natuurreservaat met veel vogels en een mooie omgeving. Na ongeveer 5 uur in de bus te hebben gezeten, moesten we overstappen in een korjaal. Dit is een kano gemaakt uit een boomstam. Hier hebben ze achterop een motor gezet om sneller vooruit te gaan. In de korjaal vaarde we over de Nickerie rivier richting ons verblijf. Onderweg kwamen we verschillende soorten vogels tegen zoals, de reiger, de tweekleurige reiger, steltloper, roofvogel, spechten en de mooie rode ibis. Ons verblijf was een hut die midden op de rivier stond. Dit was erg apart, je kan nergens anders heen want je zit midden op de rivier en je slaapt boven het water. Eenmaal aangekomen gingen sommige kajakken en andere zonnen. Rond 17:30 stapten we weer in de korjaal om vogels en flamingo’s te gaan spotten. Het water is erg ondiep en hierdoor hebben we niet heel dichtbij de flamingo’s kunnen komen, maar vanaf een afstand waren ze al erg mooi om te zien. Op een gegeven moment zagen we enorm veel rode ibissen en witte vogels bij elkaar zitten en herrie maken alsof ze plannen aan het maken waren om ons aan te vallen. Terug aangekomen bij de hut gingen we verse cassavesoep eten en omkleden. Na 3 liter deet op je lichaam gesmeerd te hebben, stapten we weer in de korjaal om in het donker op zoek te gaan naar kaaimannen. Deze hebben we jammer genoeg niet gezien, daarentegen hebben we wel enkele slangen gezien. ‘S avonds hebben we gezellig een parbo pilske op en zijn naar bed oftewel hangmat gegaan.

Om 8 uur Sochtends zaten we weer aan het ontbijt en rond 9 uur gingen we varen richting het modderbad. Dit was midden in de Nickerie rivier en het voelde zo vies aan. Het was een soort van zompige zachte klei. Omdat we allemaal een mooie huid willen, smeerden we ons in met deze lekkere modder (primitieve Spa). Terug gekomen bij de hut konden we niet douchen, alleen water over onszelf gooien dmv een halve cola fles. Na een soort van opgefrist te zijn, stapten we weer in de korjaal en gingen we terug naar de bus waarmee we weer terug gingen naar het leven in Laramaribo. Tijdens deze trip heb ik een nieuwe angst ontwikkelt voor springvissen. Als de korjaal harder ging varen, sprongen de vissen omhoog en soms sprongen ze richting de kant van de korjaal, waardoor je ze tegen je gezicht of been aan kreeg. Deze vissen lagen dan spartelend in de boot die je dan weer in het water moest gooien. Bleh wat zijn dat vieze beesten. Ze zijn niet eens eng maar gewoon zo super vies. Deze terrorvissen bezorgde mij meer stress dan mijn rijexamen. Iedereen zat ook helemaal verkrampt in de boot om zo min mogelijk geraakt te worden.

Vorig weekend zijn we nog naar white beach gegaan, dit was erg relaxt. Er was verder niemand, dus we hadden een eigen privéstrand. We hebben ook een abbonement genomen op een zwembad en sporten in een hotel. De dagen dat we geen trip hebben, liggen we heerlijk te bakken in de zon (levend verbranden) Uiteten is hier ook enorm goedkoop. Zo eet je ‘s avonds een maaltijd en 2 drankjes voor nog geen 8 euro. Boodschappen hier doen is dan wel weer aan de dure kant. Taxi’s zijn ook enorm goedkoop, voor 3 km ben je nog geen 0.50 cent kwijt.

Aankomende week is alweer de laatste week op de chirurgie afdeling, hierna ga ik naar de neonatologie oftewel zuigelingen afdeling.

  • 11 December 2017 - 22:06

    Mama:

    ach mupke wat een avonturen toch allemaal, ik dacht juist dat het onwerkelijke was gebeurd Lara wordt bruin nu blijkt het dus gewoon modder te zijn. geniet nog volop liefs van ons x

  • 12 December 2017 - 13:00

    Lianne Vorstenbosch:

    Leuk om je verslagen te lezen groetjes uit Udenhout waar er nu sneeuw ligt

  • 12 December 2017 - 18:41

    Monique:

    Hey Lara , wat heb je mij weer laten genieten van je heerlijke verhalen en de mooie foto's. Heel veel plezier en succes op het werk. Liefs, Monique

  • 15 December 2017 - 16:29

    Oma V.d. Pol:

    Hall0 Lara


    Echt te gek voor woorden 3 maanden op zo'n plek, en dan volgend jaar weer "gewoon" naar Frankrijk. Ook leuk natuurlijk maar toch het zou wel eens kunnen gaan kriebelen om de rest van de wereld te zien. Voorlopig ben nog een paar weken daar, en zo te lezen vind je dat niet vervelend. Geniet er maar van. Het zal een vreemde ervaring zijn Kerst te vieren en oliebollen te eten bij een temperatuur van ongeveer 35 graden. We horen het wel weer. Groetjes van Opa en Oma van de Pol.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lara

Reisblog voor mijn stage in Suriname. Ik ga stage lopen in het st. Vincentius ziekenhuis voor mijn opleiding HBO-Verpleegkunde

Actief sinds 03 Nov. 2017
Verslag gelezen: 854
Totaal aantal bezoekers 8909

Voorgaande reizen:

04 November 2017 - 28 Januari 2018

Stage hbo-verpleegkunde in Paramaribo

03 November 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

03 November 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

03 November 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

03 November 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: