Switi Kresneti nanga wan bun nyun Jari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lara Pol - WaarBenJij.nu Switi Kresneti nanga wan bun nyun Jari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lara Pol - WaarBenJij.nu

Switi Kresneti nanga wan bun nyun Jari

Blijf op de hoogte en volg Lara

05 Januari 2018 | Suriname, Paramaribo

Fawaka,

Hier alweer een van de laatste blogs uit Suriname. Dit jaar was kerst anders dan de andere jaren. We vierden kerst namelijk tussen de apen, bomen, piranha´s, muggen, hangmatten en op de Surinaamse rivier. 24 t/m 27 december waren wij te vinden op Apiapaati, een eilandje op de Surinaamse rivier. Eenmaal aangekomen bij Atjoni (het uiterste gebied wat te bereiken is met de auto), stapten we met spullen en al over in de korjaal. Na 4 uur gezeten te hebben op een houten plankje was ik nog nooit zo blij dat we weer mochten lopen. Suriname is nu in de lichte regentijd en dit was ook zeer zeker te merken. Na 2 uur begon het te stortregenen en zaten we gezellig knus met zijn alle in een poncho in de korjaal. Eenmaal aangekomen mochten we kiezen of we in een hangmat of in een hutje wilde slapen, de echte junglestrijders (oftewel Lotte, Cassandra, Eefje, Jeroen en ik;)) gingen in een hangmat slapen.

Kerstochtend voelde totaal niet kerstig aan. Ik had eigenlijk niet echt een kerstgevoel. Na omgekleed te hebben stapten we weer in de korjaal en gingen we naar binnenlandse dorpjes, waar sommige van de gidsen opgegroeid zijn. Terwijl we door de dorpjes liepen was het zo ontzettend warm dat je ieder moment neer kon gaan. Het leek net of de dorpjes een openluchtmuseum waren, zo onwerkelijk dat mensen gewoon op deze manier leven. Echt heel mooi om te zien, dat er nog steeds mensen zijn die in de jungle op een primitieve manier leven. De scholen zien er ook klein uit en ze hebben zelfs een gezondheidscentrum waar je alleen met een korjaal naar toe kan. Aan het eind van de middag gingen we heerlijk zwemmen en op een band achter de korjaal rondscheuren. 'S avonds stond er een heus 3 gangen kerstdiner op ons te wachten en na het kerstdiner werd er gezellig met zijn alle (30 man) gedronken en gefeest.

Tweede kerstdag was alweer aangebroken. Na het ontbijt gingen we weer in de korjaal op weg naar een binnenlands dorpje om souvenirs te kopen. Ik heb mijn eerste pangi (Surinaamse rok) gekocht. Daarna gingen we op weg naar een grote sula (stroomversnellingen, ofwel sula’s, zijn ontstaan doordat rotspartijen zich hebben verzameld in de rivier en dus voor een lokale vernauwing zorgen). Het was weer ontzettend warm en konden niet wachten om te zwemmen. Iedereen ging raftend van de sula af, maar ik vond het een beetje eng. Toen dacht ik, in Suriname moet ik wel dingen doen die ik normaal niet zou doen. Het raften was ontzettend leuk en zou het zo weer doen. Aan het eind van de middag keerden we weer terug en hadden we ons tweede 3 gangen kerstdiner. 'S avonds was weer ouderwets gezellig. Rond het kampvuur om 4:00 s nachts heb ik samen met Jeroen heuse Surinaamse dansmoves geleerd. 's ochtends vertrokken we weer richting Paramaribo.

Toen was het alweer 31 december, oud en nieuw in Suriname. Jammer genoeg zaten we midden in de regentijd dus was het de hele dag regenachtig. Hier steken ze veel pangara af, zo noemen ze de ontzettend harde knallers hier. Jeroen en Eefje deden gewoon gezellig mee en hadden een levensvoorraad aan vuurwerk gekocht. Rond 18:00 gingen we lopend naar ons oudejaarsdiner, de Mac. Wij vierden dit jaar gewoon twee keer oud en nieuw, om 20:00 zaten we namelijk aan de telefoon met familie in Nederland waar het al 2018 was. Daarna proosten we de champagneyney en wat vuurwerk. Rond 22:30 liepen we naar Zus & Zo waar een nieuwjaarsparty bezig was. En toen was het 00:00 en leefden wij ook weer in 2018. Het was een super gezellige kerst en oud & nieuw, eentje die ik nooit zal vergeten.

Bij mij komen geen ouders of vrienden langs, maar morgen is mijn opa voor 2 weken in Suriname te vinden. Ik heb er super veel zin in om mijn woonplaats te laten zien en in de aankomende trips die we gepland hebben! 18 januari zal de laatste dag zijn in Suriname, wij gaan namelijk de laatste 9 dagen vakantie vieren in Curaçao!!

De mazzel:)

p.s. zie foto's voor de sfeerimpressie

  • 05 Januari 2018 - 19:18

    Mama:

    Hey lieverd het was hier ook een andere kerst en oudjaar het is zo stil en saai zonder jouw. Morgen komt mijn lieve en stoere papa naar zijn kleinkind, helaas kan Frans niet mee want die 2 hadden anders een super leuke tijd met jullie gehad, ga nog volop genieten en tot snel xxxx

  • 06 Januari 2018 - 12:38

    Madelon:

    Hoi Lara,

    Wat super leuk om jouw verhalen te lezen en wat een fantastische ervaring is dit! Leuk dat je opa komt! Geniet nog van de tijd in het mooie Suriname!
    Tot snel.
    Groetjes aan Eefje, Jeroen en Lotte.

    Groetjes,

    Madelon


  • 10 Januari 2018 - 17:02

    Kees Van De Pol:

    Hallo Lara,

    Weer een prachtig verslag. Ik denk dat je ze moet bundelen en er één verhaal van moet maken. Later is dat erg leuk om weer terug te lezen. Intussen is Opa Wim aangekomen denk ik, daar ga je dan nog een leuke tijd mee beleven en een "afzakkertje" in Curaçao is ook niet te versmaden. Voor je het weet ben je weer thuis en na al die avonturen kun je daar dan weer "uitrusten" (maar niet echt denk ik). Iedereen zal willen weten wat je daar zoal gedaan hebt, dus de eerste tijd zul je misschien wel een schorre keel krijgen. A.s. zaterdag vertrekken wij voor 3 maanden naar Spanje. Als we weer terug zijn komen we zeker langs om de foto's te bekijken en je verhaal te horen dat je dan voor de zoveelste keer mag vertellen. Tot dan,

    Groeten van

    Opa en Oma van de Pol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lara

Reisblog voor mijn stage in Suriname. Ik ga stage lopen in het st. Vincentius ziekenhuis voor mijn opleiding HBO-Verpleegkunde

Actief sinds 03 Nov. 2017
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 8932

Voorgaande reizen:

04 November 2017 - 28 Januari 2018

Stage hbo-verpleegkunde in Paramaribo

03 November 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

03 November 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

03 November 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

03 November 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: